Cum iți poți recupera vechimea de pe cartea de muncă dacă aceasta s-a pierdut sau distrus?
Cartea de munca era documentul prin care oricine era angajat oriunde putea face dovada acestei angajari, a nivelului salarial si a vechimii acumulate in campul muncii pana in 2010. Odata cu eliminarea acestora, s-a trecut la inregistrarea digitala a vechimii, pentru o mai buna gestionare a angajatilor. Insa cartile de munca au ramas in continuare necesare, in special celor care se pregatesc sa iasa la pensie. Insa unele dintre ele au fost distruse sau s-au pierdut. In aceste conditii este detsul de greu pentru oricine vrea sa isi recupereze vechimea. Insa exista variante.
Cum se reconstituie cartea de munca?
Primul pas sprea a reconstituii cartea de munca este declararea ei pierduta, furata sau distrusa la Monitorul Oficial. Odata publicat acest anunt, oricine doreste se poate adresa instantei de judecata pentru a se incepe procedura de reocnstituire. Insa procesul poate fi destul de lung. Asta si pentru ca, desi exista reglementare legislativa, majoritatea cartilor de munca nu au fost scanate si introduse intr-o baza de date digitala.
Pentru reconstituirea vechimii de pe cartea de munca trebuie sa va adresati in primul rand angajatorului. Daca acesta nu mai exista, oricine se poate indrepta spre Arhivele Nationale, unde ar trebui sa existe copii ale documentelor firmelor. Insa trebuie stiut ca si acest proces poate dura destul de mult. In plus, daca angajatorul a dat faliment, arhivele acestuia s-ar putea sa se afle la un executor judiciar, caz in care ar trebui luata legatura cu acesta.
Ce taxe trebuie platite pentru a-ti reconstitui cartea de munca?
Partea buna atunci cand vrei sa iti reconstitui cartea de munca este canu trebuie sa platesti nici o taxa. Instanta care este chemata sa dea sentinta in astfel de cazuri nu se plateste. In plus, odata data sentinta de catre instanta, persoana se poate adresa Casei de Pensii de care apartine pentru a demara procesul valorificarii vechimii.